Overkill

The Wings Of War

—–

(2019) Nuclear Blast

 

Over-still-Kill’s. Tak podsumowałbym najnowsze dzieło thrashowych wyjadaczy z New Jersey. Sukcesywnie wydający album za albumem zespół musi czasem mieć chwile słabości i nagrać coś przeciętnego. Overkill jednak to stwierdzenie nie dotyczy, a najnowsze dzieło opatrzone jakże wzniosłym tytułem – „The Wings Of War” – jest tego najlepszym przykładem.

 

Ale od początku. Zielona (a jak!) okładka na której w blasku logotypu ogrzewa się pięciu Charlich (Charlie – tak nazywa się ich maskotka) przypomina mi nieco kwiat z pięcioma płatkami. Te płatki mogą stanowić tu odniesienie do skrzydeł. A że muzyków zespołu też jest pięciu…

 

Jeszcze przed wydaniem płyty fani otrzymali dwie zapowiedzi materiału w postaci „Last Man Standing” i „Head Of a Pin”. Do obu zostały stworzone tzw. lyrics videos.
Odnośnie „Last Man Standing” – odsłuchując numer z płyty w jednej chwili macie gwarantowany skok adrenaliny, przypływ siły, i niebywałą ochotę na pogo. Bynajmniej ja tak miałem. Jest energetycznie, agresywnie ale z Overkillowym jajem. No i ten wymowny tytuł. Na koncertach podczas tego numeru może być ciężko przetrwać…:) Od razu słychać przypływ twórczej inwencji jaki nawiedził zespół. A to jest tylko jedna z dziesięciu przygotowanych przez amerykanów propozycji.
„Head Of a Pin” z kolei jest bardziej nastawiony na feeling. Prawie sześciominutowy kawałek zawiera wyłącznie średnie tempa. Fajne przejścia perkusji w refrenie przełamane są hipnotyzującymi zaśpiewami Blitza, a w połowie rzecz nabiera dodatkowo specyficznego groteskowego charakteru.

 

Poza dwoma wyżej wymienionymi videoclipowymi pozycjami wyróżniłbym dodatkowo czwarty „Batshitcrazy” oraz „Welcome To The Garden State”. Pierwszy to utwór z delikatnie nawiązującymi do teutońskiej sceny riffami w zwrotce oraz stylizowanymi na dziecięcą rymowankę wersami w refrenie. W połowie numeru klimat utworu zmienia się o 180 stopni przenosząc nas do (moim zdaniem) jakiegoś miejsca dla obłąkanych. Zabieg po chwili przeradza się w solowy popis Verniego. Drugi jest kolejnym w historii zespołu oddaniem hołdu dla punk-rocka. Szybkie i bezkompromisowe dzieło. Warto zauważyć że tekstowo odwołuje się do społeczności z New Jersey. Tytułowy Garden State to inna nazwa rejonu z którego zespół pochodzi. Pod koniec muzycy raczą nas jeszcze wykonanym w tempie numeru chórkiem. Dodatkowo „Believe in the fight” zawiera bardzo nośną melodię w refrenie oraz świetną bujającą partię zaczynającą się mniej więcej od połowy numeru.

 

Co do warsztatu muzyków stoi on jak zwykle na światowym poziomie. Bobby, jak co dwa lata ( 😉 ), stanowi klasę sam dla siebie. Nie wiem jak on to robi, ale mamy rok 2019, 19 z kolei album, a jego głos brzmi jakby zatrzymał się w czasie. Równie mocny co zadziorny, równie szalony jak na „Horrorscope” czy „The Years O Decay”. Nowy nabytek grupy – Jason Bittner – także wywiązał się z powierzonego zadania bezbłędnie. Perkusja brzmi bardzo mocno i precyzyjnie.
No i D.D. Verni. Ależ ten gość w tym roku wycisnął riffy ze swojego strunowca. Melodyjnie, ostro, szybko, gdzieniegdzie delikatnie (Where Few Dare To Walk – partie przypominają mi trochę „Sanitarium” Metallicy. Z kolei wokale w zwrotce „The Thing that should not be”…). Czasem melodie trącą sentymentem do lat ‘80 (chociażby moment bezpośrednio przed slolówką do „Last Man Standing”).

 

Overkill ze swoim nowym dziełem bardzo wysoko ustawił porzeczkę w wyścigu do tytułu płyty roku. Płyty roku, ponieważ w kategorii thrash może być tego niemal pewny.
I na koniec jeszcze refleksja odnośnie tzn „Big Four”. Termin ustanowiony w połowie lat 80 ma się nijak do czasów współczesnych. Gdyby ktoś teraz, patrząc jedynie na dorobek gigantów sceny (ostatnie dwudziestolecie) sam zdecydował się stworzyć od nowa takie zestawienie, to obok Megadeth i Slayera stanąłby ktoś z dwójki Testament/Exodus. Overkill natomiast zajmuje miejsce Metallicy.

 

—–

 

5/5

 

—–

(Visited 55 times, 1 visits today)
Grzegorz Gruszka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.